Nijverdal

SZD 9 Bocian

Bocian

Bocian staat voor ooievaar in het Pools . Albert had via HB Modellbau een Bocian kit besteld , schaal 1:3 . De kit bestaat uit een zeer gedetailleerde GVK romp en tempex vleugels en hoogte roer, bekleed met Abachi .
In een gesprek met Rudi hierover , vertelde ik hem, dat ik het ook een pracht kist vond en hem wel wilde assembleren .
Zo gezegd, zo gedaan . Rudi heeft de kit bij HB  besteld en deze werd een paar weken later geleverd .
Doos uitpakken en dan zie je hoe prachtig alles gemaakt is en met welk detail
De GVK romp heeft alle schaal details van de echte , met zelfs een dubbele vloer ..
Direct maar beginen dus .Spanten in bouwen voor de vleugelbuis . Servo stoelen voor richtingroer en ontkoppelings servo inbouwen en er wordt een zwaar ontkoppelings mechaniek gemaakt door Rudi .
Alles wordt ingeharst met langzaam drogende met microbaloons ingedikte epoxyhars ..
De grootste inspanning is hier de opbouw van de cockpit . Deze bestaat uit 2 delen .. Een voordte deel klapt opzij via 2 scharnieren en het achterste deel schuift naar achteren en loopt in rails en op kogellagers  . Veel werk was de rand afwerking van de cockpit . Eerst gepobeerd met dun triplex , maar dit ging niet goed , toen overgestapt naar alluminium .
Via Albert gevraagd , hoeveel lood er in de neus moest . Vogens hem 2,5 KG  ..Lood korrels bestelt bij Conrad . 2,5KG aangemengt met dunne epoxy . Romp op zijn neus en ingieten maar . Je vind het niet terug in deze ruime romp ..
Besloten wordt de vleugels en stabilo af te werken met Oratex  wit  . 14 mtr. besteld en strijken maar.
Eerst moesten natuurlijk nog wel de scharnieren gemonteerd worden . Deze bestaan uit epoxy plaatjes met een gaatje , waar een pen doorheen gaat . Alle roeren zijn in hol/bol uitgevoerd . ( foto Melle Osig 2010 074 )
Natuurlijk zijn er vele kleine zaken , die uitgevoerd moeten worden , bevestiging hoogte roer op romp incl . bedrading voor de 2 servo’s . Paatsen van de vleugelbuis, de 9 polige stekker voor de 3 servo’s per vleugel . De vleugel locks en ga zo maar door .
Niet te vergeten natuurlijk de instumenten panelen . Rudi had hiervoor er twee laten maken bij Noll Modellbau incl. stuurknuppels .En wat denk je van de 2 Axel piloten .

Dan komt het moment van keus . Hoe moethij eruit zien in kleur en detail .

Na veel twijfel en denkwerk , wordt besloten voor de Albert Hiemstra kleuren , met een eigen “tough ” . Geel als hoofdkleur met een frivole blauwe afzetting en natuurlijk met de ooievaar op de zijkant . Oh ja en niet te vergeten de PH nummering en natuurlijk een Acro sticker .
Via buurman  en reclamebedrijf Manenschijn en stelen op Internet en eigen denkwerk ,  worden de ooievaar en een Acro team Nijverdal sticker gemaakt .
Maar eerst nog spuiten . Alles in 2K  . Maar door een spuiter laten doen , omdat bij deze oppervlakten het niet meer te doen is om het zelf uit te voeren .
Eerst het geel , dit is nog eenvoudig , maar een week later het blauw . Eerst alles tapen en afplakken  .( Zeer fijn werk )

Het spuiten hierna is dan nog een fluitje van een cent

Als laatste stap , wordt alle elektronika ingebouwd . Om geen problemen te krijgen met krachten zijn alle roeren voorzien vaan 25 KG servo’s . Voor ontkoppeling en verstoorders zijn 15 kg servo’s gebruikt . Alles keurig via een Emcotec DPSI met 2- 2cells Lipo’s
.
Het zal een prachtig gezicht zijn in de lucht

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Sponsors
Nu op het vliegveld
Inloggen