Nijverdal

Hercules Piet Lasche

Bouwproject Hercules | Model Vliegclub Nijverdal

Deel 1

Zoals bekend vliegen wij, Jan , Hans en Piet al enige tijd (vele jaren) met een  Hercules.

Nu kwam ik er tijdens de vliegshow 2011 achter dat er een club in Limburg was die zelf  Hercullessen maakte tot wel 6 meter spanwijdte! Na enig zoekwerk kwam ik erachter dat het ging om de Modelvliegclub Apollo’68 uit Horst.

Recentelijk hebben we contact opgenomen met die Modelvliegclub en een afspraak  gemaakt voor een bezoek. Dat heeft plaatsgevonden op 18 januari 2012. We zijn op een geweldige manier ontvangen door leden van die club. Ze hebben een prachtig mooi clubgebouw en vliegveld wat zeker meer dan 2x zo groot is als de onze.

Elke dag zijn er wel leden die in het clubhuis aan het bouwen zijn! Ook jeugdleden en dames. Tijdens ons bezoek waren er zeker 10 leden bezig met van alles tot het maken van zilveren sieraden toe. Zo ook met de bouw van diverse uitvoeringen Herculessen. We hebben veel informatie van de mensen daar gekregen. Al tijdens het bezoek is door ons min of meer besloten dat wij nieuwe Hecullessen gaan bouwen. We starten met een 270 spanwijdte uitvoering. Voor een indruk van deze kist zie bijgaande foto van de geel/blauwe uitvoering. We hebben de snijmallen voor de Hercules 270 meegekregen zodat we die na kunnen maken.


Bijgaand al wat foto’s van ons bezoek. Wat we nu gaan doen is meer informatie vragen over welk materiaal er allemaal nodig is aan polystyreen,koolstof enz. En waar we het polystyreen kunnen halen. (Wolters in enter???) Uiteraard worden ze uitgerust met borstelloze motoren.

Tevens hebben we afgesproken dat men met een aantal Hercullessen, groot en klein, op onze Fly-inn zullen komen om een Hercu show weg te geven.

Ik zou zeggen ga eens kijken op hun site. En op deze youtube filmpjes

Wordt vervolgd.

Piet, Jan, Hans

Deel 2

Zo, het is al poosje geleden en dus de hoogste tijd voor een update. De bouw van een 180cm Hercules uitvoering is weer ter hand genomen. Over de 270 cm uitvoering volgt later nog wel meer informatie.

Voor deze projecten hebben we behalve het vliegtuig natuurlijk ook nog meer nodig. Zoals landingslichten.

Dit verhaal is daarom ook voor andere projecten te gebruiken.

Waar gaat het deze keer over? Welnu, over landingslichten… en dan over degene die een behoorlijke hoeveelheid licht moeten geven en welke ook op een zonnige dag nog goed te zien moeten zijn. Nu weet ik wel dat je die in LED uitvoering kant en klaar kunt kopen, of ze zelf met power LED’s kan maken door ze bij bv. bij Conrad te kopen. Maar die hebben vaak het nadeel dat je ze nog moet voorzien van een koelplaat(je). En maak daar maar eens wat passend voor wat op een vleugel past. Een koelplaat bij LED’s van 3 – 5 watt is echt nodig. Dus bedacht ik wat anders.

Regelmatig zie je bij de Lidl LED spotjes van 12 volt liggen voor ca. € 5,–.

Die zijn dan meestal in een 5 watt uitvoering.

Die geven een prachtige hoeveelheid licht. Je hebt twee types, één met een LED in het midden en ook een met drie LED’s.  Hier gaat het nu om de uitvoering met één LED. Die spotjes zijn in een aluminium huis gemonteerd wat als koeling dienst doet.

Deze LED spotjes hebben als voordeel dat ze ook direct uit de 12 volt van een 3S Lipo gevoed kunnen worden.

Zie bij de beschrijving ook bijgaande foto’s van de diverse stadia van de ombouw.

 

Als eerste heb ik het kunststof voetje eraf gedraaid. Dan komt er een stukje elektronica tevoorschijn waar nog behoorlijk wat (schakelelektronica)onderdelen op zitten. Vervolgens zover afdraaien dat het spotje omgedraaid in de draaibank gaat passen.

Nu het geheel zover afdraaien totdat de lens vrijkomt. Deze hebben we nog nodig. Dan verder op maat afdraaien totdat  een stukje plastic buis over het afgedraaide huis past. In mijn geval paste een leeg vitamine C bruistablet kokertje preciesJ Tja..gebruiken wat voorhanden komt héJ

De lens met schuurplankje zover rondom afschuren totdat het dezelfde maat heeft als de buitenzijde van het plastic buisje. En de lens voorzichtig op het buisje lijmen met 2 componentenlijm. Doe het maar niet met 10sec. lijm. Dat vloeit nl. nogal snel uit met het risico dat het op de lens komt.

Nu nog tweede zijkanten van het ALU huis passend vijlen op het vleugelvoorzijde profiel. Dan het geheel afdekken en passend maken met het vleugelprofiel m.b.v. een stukje plasticbuis en natuurlijk glad afwerken met het bekende superlichte Albestine plamuur.

Op de foto’s is e.e.a. in volgorde van productie wel te zien.

Opmerkingen:

– Wel een weerstand van 10 Ohm 0,5- tot 1 watt in serie opnemen ter beveiliging. Stroom wordt dan beperkt tot ca. 400mA per LED.

-Deze landingslichten hebben een grotere uitstralingshoek dan LED lampjes zoals op een andere foto te zien is en zijn beter zichtbaar, ook bij zonlicht. Dit zaklampje type gebruik ik al jaren in de andere Hercules als landingslicht en werkt op zich ook prima.

O ja, weet je dat die spotjes een enorme hoeveelheid netvervuiling, en storing,  kunnen veroorzaken doordat de ingebouwde elektronica werkt met een schakelende omvormer? Hou er maar eens een transistor radiootje op MG bij in de buurt. Doordat ik de elektronica van deze spotjes niet gebruik heb je er in het vliegtuig geen last van.

Succes met de ombouw en….mocht iemand meer informatie willen over hoe exact te maken hoor ik het wel.

Over het in- en uitschakelen van de lichten kom ik binnenkort nog terug. Dan geef ik een beschrijving hoe je van een oude servo, waarvan bv. tandwielen eruit liggen, eenvoudig nog een op afstand te bedienen schakelaar kan maken.

Piet

PS….. geef ook eens wat informatie over waar je mee bezig bent of tips! Het maakt de site(en de club) wat levendiger!

Update van  19 juli 2016

 

Het meerjaren project HERCULES 180 is weer een stap verder.

Uh… Mag ook wel na ca. 4 jaarJ!

 

-Het toestel is klaar!! Althans…hohoho niet te snel…. het is vliegklaar maar nog wel helemaal wit.

-Dit is nu zo’n project waar je alleen weer even mee bezig bent alleen als je zin hebt. Tenslotte er is nog genoeg te vliegen. Zelfs nog met de andere Hercules die inmiddels al……..uit 1998 is….en nog steeds vliegt. Dus geen haast aub!

 

-Uiteraard wil je dan weer eens wat nieuws erin maken. Zo ook hier.

-Om te beginnen, (wat men van mij gewend is) …nu eens NIET direct met wat lichten maar….bv. met een achterklep.  Uiteindelijk heeft een 1:1 Hercules zo’n ding. Dat heeft nogal wat tijd gekost om hier iets van te maken wat zo licht mogelijk is en toch goed werkt. Want alles wat je aan gewicht in de staart meeneemt moet er voor het zwaartepunt in de neus weer extra gecompenseerd worden. Maar al met al is dat aardig gelukt. Zie de foto’s.

De vraag hierbij is nog wel wat de invloed is op het vliegen als je tijdens het vliegen de kleppen opent. Kan zomaar zijn dat er een duikvlucht volgt als de klep naar beneden gaat??

Wie weet…dus heel voorzichtig de klep maar met een van de potmeters op de zender gaan bedienen. En kijken wat er gebeurt.

 

-Tja… volgend punt was….nee joh niet de lichtenJ…nog niet…..maar de richting-en hoogteroer. Dat maar direct bij de staart gemaakt en wel zodanig dat het ook gedemonteerd kan worden.

  • Nu dan de verlichting???? NEEN! Eerst nog het neuswiel. Daar heb ik ook maar eens iets onconventioneels van gemaakt. Met wat oude koolstofplaatjes en een aparte servo is ook dat gelukt.

Werkt nog goed ook. Wel is geen 90graden de bocht om maar voldoende sturing voor op het veld. Ook weer opgelost.

-Nu dan de lichten? Nee nog even niet…eerst de accuplaats bepalen en …maken. Maar helaas daarvoor is het nodig dat de kist ongeveer klaar is in verband met het zwaartepunt want de accuplaats is daarvoor dan bepalend.

-Dus…..moeten ook de vleugel en..jajaja de lichten er allemaal al aan zitten.

-Ok, dan moet het maar. Zoals eerder in update 2 al werd aangegeven zijn de landingslichten gemaakt van de LED spotjes. Maar er zijn er meer nodig. De lichten in de wielbakken bijvoorbeeld. Dus…ook maar weer eens bij de AC-tion gaan kijken. En jawel hoor. De LED vervangers van de 10watt halogeen lampjes met de kleine penaansluiting geven een bult warm wit licht en zijn daarvoor prima te gebruiken (€2,95p.st) en geschikt voor 12 volt (110mAh, 1,5 watt) wissel. Dus probleem van plus en min is ook simpel opgelost.

-Vervolgens….zijn we er nog niet….er moet natuurlijk ook nog tipverlichting op. -Ook daarvoor zijn deze LED’s goed te gebruiken. Groen en rood maken kan prima met een watervaste viltstift. In mijn geval had ik nog een origineel rood en een groen lensje liggen welke van de tip verlichting van een echte F-16 zijn geweest. Ooit eens van iemand gekregen.

-Echter veel beter is het om het wat grotere broertje van het eerder genoemde LED lampje gaan gebruiken. Die is wat langer en geeft rondom licht. (€3,95) (1,6watt.) Maar dat is voorschrijdend inzicht en die zitten inmiddels wel op de Trojan.

-Eindelijk klaar????…..nee dus!

-Er moeten natuurlijk ook nog flitslichten op de staart en onderzijde van de romp.

-Daarvoor heb ik de LED’s gebruikt van de 20watt LED spotjes waarvan ook de landingslichten van zijn gemaakt. Zie update 2. .

Hiervoor  heb ik hier alleen het plaatje met de LED erop gebruikt.

Dat is ca. 10x 6mm.

-Nu hebben die normaal forse koeling nodig maar door een weerstandje in serie te zetten is de stroom beperkt zodat de LED niet heet wordt. Daarbij komt dat ze knipperen (DC dus klein) en tijdens het vliegen gekoeld worden. –

-Uiteraard moeten ze knipperen. Dus weer creatief bezig geweest. De knipper sturing komt van een klein speelgoed fototoestelletje printje. Ik had er ooit een paar gekocht voor onze kleindochter. Een weer ingepikt dusJ

met ipv de LED  een 5 volt relais er tussen. Printje was gevoed met 2x knoopcel en nu dus (via kleine weerstand) vanuit de BEC via een vrij kanaal van de ontvanger. Dat knipper relais schakelt de 12v staart en bodem verlichting en begint gelijk na aansluiten van de Lipo accu te werken.

-Al die 12 volt verlichting wordt via een vrij kanaal geschakeld met een aparte elektronische schakelaar. Voor zo tussen de 10- en 15 euro te koop.

WEL EEN GEBRUIKEN MET GALVANISCHE SCHEIDING!!!

-Al de verlichting wordt direct van de 3S Lipo afgenomen. Zet er wel een (platte auto) zekering tussen van 1 à 2 Amp. Al met al trekt de verlichting nu ca. 1 Amp.uit de Lipo. Maar in verhouding met de rest is dit kinderspel.

-Kortom alles werkt! Zie foto van de kermisverlichting!

En dus kon nu de plaats, en houder, van de accu bepaald en gemaakt gaan worden. Dat is op advies van onze ervaren Hercules vliegers Jan en Hans toch maar aan de bovenzijde gemaakt. Ben ik niet zo’n voorstander van want ik heb Het gewicht maar liever onderin liggen. Maar goed het gemak dient de mens.

-Na al deze zaken was het tijd voor wat taxi proeven in de tuin om het richtingroer en het neuswiel op elkaar af te stemmen.

Koste natuurlijk ook paar weken

-En je geloofd het toch niet…. De kist was dus zo ongeveer klaar voor de Maiden Flight! Was erg benieuwd of de relatief kleine motoren het redden!

Tja… dan kan je het wel gaan uitstellen maar het moet toch een keer gebeuren. Dus ben ik afgelopen woensdag 6 juli 2016 maar eens naar het veld gegaan. Alles nog een keer nagekeken en toen met een lange aanloop…..ging de kist de lucht in! Jawel! Een paar rondjes gevlogen, kist vloog mooi stabiel! Nauwelijks wat hoeven trimmen. Maar toen de landing… ging prima…maar wat is het maïsveld dichtbij. Dus… ca. 10 m voor het veld zachtjes in de maïs gelandL Verkeerde inschatting. Al met al ging het zo langzaam dat er geen schade was. Met dank aan het maïs. Tweede vlucht ging al veel beter. Nu nog eens testen wat er zou gebeuren als ik het achterluik in de vlucht zou openen.  Dus beetje op hoogte gebracht en toen met een potmeter kanaal langzaam de kleppen geopend. Geen enkele reactie van het toestel. Mooi zo!

Ervaring tot nu toe is dat ik een lange aanloop nodig heb, maar eenmaal in de lucht vliegt de kist stabiel althans op zonder wat thermiek.

Het gewicht…. Is natuurlijk door al het extra wat zwaarder (ca. 500gr.) geworden dan de eerste en komt nu in de buurt van 2,5 kg.

Dan komt nu volgende fase. Het kleurenschema. Moet ik nog wat nachtjes over slapen. Vooralsnog gaat mijn voorkeur uit naar de uitvoering uit ca. 1996, net zo als de andere die ik al heb, maar dan ook met het IFOR logo erop

 

Wordt vervolgd. Wanneer???? Geen idee

Piet

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Sponsors
Nu op het vliegveld
Inloggen