Dit is de A-10 Thunderbolt kit van Skymaster.
De bouwer is Michel Schurink. Ik heb voor dit model gekozen omdat het mijn absolute favoriet is wat militair vliegen betreft. De mogelijkheid om rustig te vliegen en toch ook de middelen en wendbaarheid om kunstvlucht te vliegen heeft mij hiertoe gebracht. Het is mijn eerste straalaangedreven model. Niet de eerste die ik bouw. Ik vloog/vlieg eigenlijk hoofdzakelijk met grote kunstvlucht modellen maar wou toch graag een keer wat compleet anders proberen. Het model is af fabriek best al mooi uitgevoerd met de diverse details. Ik miste alleen de tekenen van gebruik en wat echte mooie details wat dit model juist nodig heeft. Vandaar de complete weathering en details, zoals een Playboy uit 1991, het jaar dat dit kleurenschema (Europa) in het echt actief was (tot 1998) De A-10 is tot op heden nog steeds in gebruik alleen nu in de kleur grijs.
De schaal is 1:6.25 wat uitkomt op een spanwijdte van 2.78 meter en een romplengte van 2.55 meter.
Het gewicht komt, na diverse aanpassingen, uit op een 24,7 kg getankt.
De tanks bestaan uit 2x 2 liter PET flessen.
Servo’s die gebruikt zijn 2x JR8911 op de hoogteroeren, 2x JR8711 op rolroer, 2x JR8411 op richting 4x JR8411 op flaps en 1x JR8411 op de neuspoot.
De powerbox Cockpit doet zijn werk als stroomverzorging terwijl de ingebouwde sequencer zorgt voor het openen en sluiten alsook het locken en unlocken van de cockpitkap.
Accu’s voor de besturing zijn 2x 2400 2 cell lipo en voor de turbines zijn 2x 2500 3 cell lipo gebruikt.
Voor de verdeling van de pneumatiek is een Airpower EVSD-5U-EVO gebruikt met een ingebouwde sequencer voor het regelen van de wieldeur en poten en een failsafe voor de veiligheid dat de poten altijd weer uitgaan mocht de druk wegvallen.
De ontvanger is de 6014HS van Futaba.
Als aandrijving zitten er 2x Jetcat P100RX gemonteerd.
- Jetcat P100-RX turbine’s
- Vleugeldeel af fabriek
- Flaps en ook zichtbaar de lock voor het hoofdlandingsgestel
- Wingtips af fabriek
- Plaats voor de contourverlichting en stroboscoop
- Plaats voor de contourverlichting en stroboscoop
- Originele Pylon klaar om te spuiten
- Gespoten en gemonteerd
- Hoogteroeraansturing
- Originele hoofdpoot na de afslankkuur
- Klaar voor de basislak
- Alles in de etsprimer
- Alles in de etsprimer
- Alles in de etsprimer
- Alles in de lak
- Alles in de lak
- Klaar voor de montage. En ja, dat is een normale Eddingstift!
- Details hoofdpoot
- Remstof erin gespoten
- Gemonteerd in wielkas
- Landingslichten met montagesteunen
- Neuspoot
- Landingslichten met montagesteunen
- Landingslichten met montagesteunen
- Alles in de grondlak
- En gemonteerd op de originele plek
- Led verlichting in oud geel
- Turbofans. 3D geprint
- Dragers gemonteerd in de gondels
- Dragers gemonteerd in de gondels
- Schuren
- Primer
- Afwerking
- Afwerking
- Gemonteerd op de romp
- Coca Cola fles als hoofdtank
- In de juiste vorm geföhnd
- Tanks met brandstofslang en klunk gemonteerd
- Tanks gemonteerd in eigen dragers
- Vooraanzicht tankdragers
- In de primer
- Snoeren en slangen onder in de romp
- En de tanks definitief op hun plek
- Bedrading voor de staartservo’s en turbine’s
- Cilinder voor openen cockpitkap
- 2 x Hoppertanks voor het filteren van luchtbellen richting de turbine’s
- Luchtdrukregelaar voor het landingsgestel
- Brandstofpompen van de turbine’s
- Brandstofpompen van de turbine’s
- Cockpit aanpassen voor uitlezing
- Cockpit aanpassen voor uitlezing
- Cockpit aanpassen voor uitlezing
- Schaaldetails cockpit inclusief populair mannenblad!
- Turbine in zijn gondel
- Klaarmaken voor weathering
- Weathering proces
- Weathering proces
- Weathering proces
- Weathering proces
- Weathering proces
- Weathering proces eindresultaat
- Schoon en vies
- Weathering proces
- Weathering proces
- Schoon en vies
- Weathering proces
- Weathering proces paneellijnen volmaken
- Weathering proces
- Weathering proces
- Weathering proces
- Weathering proces
- Weathering proces
- Weathering proces
- Details aanbrengen met olieverf
- Details aanbrengen met olieverf
- Stickers en details aanbrengen
- Mal gemaakt om details te spuiten
- Mal gemaakt om details te spuiten
- Zijn voornaamste doelen
- En de aantallen erbij. Het origineel wordt hoofdzakelijk ingezet voor CAS (close air support) Dat betekent weer de grondtroepen ondersteunen
- Bouw van de transportsteun
- De romp in de transportsteun
- De romp in de transportsteun
- De vleugels in de transportsteun
- Eindresultaat A-10 wrattenzwijn
- Eindresultaat A-10 wrattenzwijn
- Eindresultaat A-10 wrattenzwijn
- Eindresultaat A-10 wrattenzwijn
- Eindresultaat A-10 wrattenzwijn
- Eindresultaat A-10 wrattenzwijn
- Eindresultaat A-10 wrattenzwijn
- Start van een nieuwe demo!
- Landingsaanvlucht
- Verkoeling na de vlucht
- A-10 in taxi
- Opstarten van beide turbine’s
- Overvlucht met het landingsgestel uit
- Overvlucht met het landingsgestel half in
- Overvlucht met het landingsgestel in
Vluchtinformatie
De A-10 heeft zijn eerste vlucht gemaakt in 2015, met een totaal in dat jaar van 24 vluchten. Daarbij gevlogen in Nederland, Duitsland, Frankrijk en België.
Op Jets over Pampa (België) al tijdens de 9e & 10e vlucht een prijs gewonnen voor “beste demo”
Prachtige foto’s met uitleg.Het geheel om trots op te zijn. geweldig mooi.
Dank u voor het artikel, het is heel goed uitgelegd!